FreshMail.pl
Search:
Twórcza międzykulturowość - Marta Tibaldi | RAVEN
3381
post-template-default,single,single-post,postid-3381,single-format-standard,edgt-core-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,hudson-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Twórcza międzykulturowość – Marta Tibaldi

Maj 16 2017

Twórcza międzykulturowość – Marta Tibaldi

Autorka: Marta Tibaldi

Przekład: Tomasz J. Jasiński

 

Przedstawiamy tekst włoskiej psychoanalityczki jungowskiej Marty Tibaldi, która spotka się z uczestnikami najbliższego Klubu dyskusyjnego w Warszawie (19 maja 2017).

 

Artykuł w oryginalnie opublikowany na blogu autorki. Tłumaczenie i republikacja za zgodą autorki.

 

 

Chińska suknia ślubna to przykład interesującego zjawiska międzykulturowości. W trakcie tradycyjnej chińskiej ceremonii ślubnej panna młoda ubrana jest w quipao, kwiecistą czerwoną suknię, okazały wyszywany czepek (xiapei), oraz nakrycie głowy bogato ozdobione klejnotami, frędzlami oraz szlachetnymi kamieniami (fengguan).

 

Od czasów spotkania Chin ze światem zachodnim, chińskie panny młode fascynują się zachodnimi ślubami, białymi sukniami ślubnymi z trenem pomimo faktu, że kolor biały nieodwracalnie kłóci się z ich własną kulturą. Kolor biały jest bowiem w Chinach kolorem pogrzebowym. Czy moglibyśmy sobie wyobrazić zachodnią pannę młodą w czarnej sukni?

 

Chińskie panny młode poradziły sobie jednak z tym problemem poprzez twórcze „skażenie” kulturowe. Noszą trzy suknie ślubne. Rankiem tradycyjną kwiecistą i czerwoną quipao, w środku dnia zachodnią białą suknię z trenem, zaś wieczorem trzecią suknię: długą, w zachodnim stylu, lecz koloru czerwonego! Widziana zachodnim okiem, ta długa czerwona suknia budzi zabawne wrażenie kulturowego przemieszczenia, spowodowane wspomnianym nieoczekiwanym „skażeniem” kulturowym.

 

Fot.: Marta Tibaldi

 

Poszukiwanie podobnego twórczego międzykulturowego „skażenia” potrzebne jest w obszarze analizy, w przestrzeni szkoleniowej dla nowych analityków jungowskich z Azji Wschodniej. Psychologia analityczna nie może być po prostu towarem eksportowym oferowanym w formie zachodniej. Byłoby to tak, jakbyśmy wymagali od chińskich panien młodych noszenia jedynie białych, pogrzebowych sukien. Eleganckie z zachodniego punktu widzenia, nieuchronnie kolidowałyby one z rodzimymi nawykami i tradycjami, nie pozwoliłyby na wprowadzenie zmian przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości tradycji.

 

Tak jak owe trzy suknie ślubne, praktyka analityczna musi odnaleźć ową trzecią czerwoną suknię ślubną, która będzie miała zachodni kształt lecz wschodni kolor. Będzie ona rodzajem twórczej mieszanki, wypływającej z unikalnego i niepowtarzalnego spotkania dwóch kultur, patrzących na siebie ze wzajemnym szacunkiem i przyjemnością, wspólnie tworząc zupełnie nowe formy.

 

ZapiszZapiszZapiszZapisz

O autorce

Marta Tibaldi, włoska psychoanalityczka jungowska, należy do Associazione Italiana di Psicologia Analitica (AIPA) oraz do Międzynarodowego Towarzystwa Psychologii Analitycznej (IAAP). Jest analityczką szkoleniową i superwizorką w Rzymie oraz w Hongkongu, a także superwizorką szkoleniową w Instytucie C.G. Junga w Zurychu. Od 2012 roku pracuje jako koordynator z ramienia IAAP grupy szkoleniowej w Hongkongu.

ZapiszZapisz

0 Comments
Share Post
Tomek Jasiński
jasinski@raven.edu.pl
No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zapisz się do naszego newslettera

FreshMail.pl