Izabela Cisek-Malec – Rogaty Bóg. „Raven” Nr 1/2019

Rogaty Bóg
mar 29 2019

Izabela Cisek-Malec – Rogaty Bóg. „Raven” Nr 1/2019

Artykuł Rogaty Bóg. Obraz archetypowy w dawnych przedstawieniach i mitach, zjawiskach kulturowych oraz indywidualnej psychice zainteresuje tych wszystkich, którzy psychologię jungowską lubią najbardziej za zgłębianie symboliki mitów i baśni. Izabela Cisek-Malec eksploruje w nim znaczenie jednego z najstarszych przedstawień symbolicznych w dziejach ludzkości, pokazując jak odwołuje się ono do archaicznych warstw psychiki zarówno w jej instynktownym jak i duchowym wymiarze. Jednocześnie analizuje tę mityczną postać w kontekście jej znaczenia dla współczesnej psychiki, między innymi jeżeli chodzi o traumę i archetypowe obrony jaźni. 

 

Głęboko w nas mieści się dzikość. Nazywamy ją nieświadomością, bo nie możemy jej w pełni kontrolować, nie jesteśmy w stanie zmusić jej do tworzenia tego, czego sobie życzymy. Zbiorowa nieświadomość jest ogromnym dzikim regionem, dzięki któremu możemy nawiązać kontakt ze źródłami życia (Jung, 2001). (…)

 

Być może [aspekty Rogatego Boga] stanowiły dla dawnych ludzi próbę „opracowania” tego, co w psychice archaiczne, pierwotne, surowe, przerażające, nieuchronne, głębokie i niepochwytne, a zarazem powtarzalne w cyklu życia i śmierci, rytach przejścia, rytmie pór roku, pulsowaniu dnia i nocy. (…)

 

Postrzegam wcielenia Rogatego Boga, zróżnicowanego na młodsze, bardziej „wyspecjalizowane” boskie postaci, jako strażników różnych poziomów psychicznych zaświatów i różnorodnych subtelnych jakości oraz jako strażników symptomów. Zapewne to różnicowanie, które można zaobserwować w mitach i przekazach, odpowiada rozwojowi oraz przemianom psychiki i równocześnie sprawia, że sam archetypowy obraz Rogatego Boga – poszatkowany, pocięty, rozdrobniony, dysponuje coraz mniejszym pierwotnym, numinalnym ładunkiem. Zarazem uczłowiecza się w procesie, w którym ego „obrasta w piórka”. Jednak to właśnie ego degraduje symbole do roli symptomów (Edinger, 1974), a Poczucie bezsensu doświadczanego symptomu jest oznaką słabego połączenia z Jaźnią, archetypem znaczenia (Shalit, 2017, s. 77). Gdy owe boskie głosy są tłumione, przypominają o sobie i powracają w niepożądanej formie.

 

Cisek-Malec I. (2019). Rogaty Bóg. Obraz archetypowy w dawnych przedstawieniach i mitach, zjawiskach kulturowych oraz indywidualnej psychice. „Raven. Psychologia głębi i kultura”, nr 1/2019 (01).

Izabela Cisek-MalecIzabela Cisek-Malec – terapeutka pracująca w nurcie jungowskim, coach ciała, trenerka umiejętności psychospołecznych, dziennikarka. Uczestniczka zaawansowanego poziomu szkolenia z psychoanalizy jungowskiej, organizowanego przez PTPJ. W swojej praktyce łączy pracę z ciałem z obejmowaniem tego, co nieświadome. Interesuje ją rozpoznawanie treści i znaczeń obrazów archetypowych, które zostały zanegowane czy też rozszczepione przez kulturę Zachodu. Prowadzi sesje indywidualne, warsztaty pracy z ciałem oraz wykłady.

Strona internetowa: www.coachingciala.pl

Kwartalnik Raven w naszym sklepie internetowym
    0 Comments
    Udostępnij
    Małgorzata Kalinowska
    contact@raven.edu.pl
    Brak komentarzy

    Post a Comment

    Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.