Baśń braci Grimm Wieloskórka (Allerleirauh) opowiada o księżniczce, która musi uciekać przed swoim ojcem. Król, głęboko zrozpaczony po śmierci żony, przyrzeka, że ożeni się wyłącznie z kobietą równie piękną jak ona. Po latach dostrzega, że jedyną osobą spełniającą ten warunek jest jego własna córka. Przerażona księżniczka próbuje odwlec ślub, stawiając ojcu niemożliwe żądania, m.in. uszycie trzech cudownych sukien: złotej jak słońce, srebrnej jak księżyc i lśniącej jak gwiazdy, a także płaszcza uszytego z tysiąca zwierzęcych skór. Gdy król spełnia jej życzenia, dziewczyna ucieka, zabierając ze sobą płaszcz i niezwykłe suknie.
Przebrana za żebraczkę księżniczka ukrywa się w lesie, a następnie zostaje przyjęta na służbę w kuchni na zamku w sąsiednim królestwie. Mieszka w małej izbie i pilnuje, by nikt nie odkrył jej tożsamości. Podczas balów organizowanych na zamku zakłada swoje wspaniałe suknie, przyciągając uwagę młodego króla. Z czasem zaczyna zostawiać mu subtelne wskazówki, aż w końcu zostaje rozpoznana. Król zakochuje się w niej, a historia kończy się ich małżeństwem.
Baśń ta ma swoje odpowiedniki w innych tradycjach, m.in. we francuskiej Oślej Skórce (Peau d’Âne) Charles’a Perraulta, gdzie motyw ojcowskiej obsesji również prowadzi do ucieczki księżniczki. Wieloskórka doczekała się także współczesnych reinterpretacji, takich jak komiks „Skóra z tysiąca bestii” Stéphane Fert (wyd. Timof Comics), który eksploruje mroczne i symboliczne aspekty opowieści, akcentując wątki traumy, tożsamości i emancypacji bohaterki.
Psychologiczne znaczenie Wieloskórki zostało zgłębione przez Marion Woodman w książce „Opuszczając dom mojego ojca”. Autorka interpretuje opowieść jako metaforę procesu leczenia duszy, szczególnie w kontekście uzdrawiania traum związanych z rodzinnymi relacjami, nadużyciem władzy i poszukiwaniem własnej tożsamości. W baśniowy motyw ucieczki, przebrania i stopniowego odkrywania prawdziwego „ja” Woodman wplata wgląd w proces psychicznej transformacji i odzyskiwania wewnętrznej siły.
na grafice:
Arthur Rackham – ilustracja do baśni Wieloskórka;
Shaun Tan – Thousandfurs, w: „The Singing Bones”, 2014;
okładka książki Stéphane Fert „Skóra z tysiąca bestii”, wyd. Timof Comics.