Strukturalne formy kobiecej psyche – Hekate
Cztery twarze kobiecości
Toni Wolff i jej koncepcja strukturalnych form kobiecej psychiki
Marta Kotarba
Film 6 – Strukturalne formy kobiecej psyche – Hekate
Zapraszam do opowieści o czwartej, ostatniej formie strukturalnej kobiecej psychiki, którą Toni Wolff określa mianem Prorokini. Ja, pracując z tą koncepcją, przyjmuję nazwę Hekate. Jest to forma leżąca na osi nierelacyjnej, przeciwstawna do Amazonki. I o ile światem Hipolity (omówionej w poprzednim filmie) są obiektywne wartości kulturowe obecne w danym momencie historycznym, to dla Hekate świat idei i obiektów kulturowych ma nieco mniej konkretny wymiar i schodzi głęboko w podziemie, w to co ukryte, niewidoczne, niewyrażane wprost.
Lubię Toni. Zdaję sobie sprawę, że takie osobiste wyznanie w psychoanalitycznej społeczności może prowokować do różnych myśli, ale… powiem więcej! Od kiedy, zbierając informację na temat biografii Toni Wolff, dowiedziałam się, że najprawdopodobniej zmagała się z reumatoidalnym zapaleniem stawów, czuję z nią dużą bliskość. Nie jest ona jednak postacią, o której rozmawia się głośno i szeroko. Jest raczej odwrotnie. Zdaje się ona być pewnym tabu, przemilczaną „drugą żoną” Junga. Gdy popatrzy się na dostępne zdjęcia Toni, uderza w nich jej delikatność, powiedziałabym, że nawet kruchość, ale także niepokojąca nieobecność. Mam czasem wrażenie, jakbym patrzyła na kobietę, która myślami jest w innej rzeczywistości. Być może jest jej trudno się odnaleźć w otaczającym świecie, więc wszelkimi sposobami próbuje ukryć swoją bezbronność oraz niepewność. Jest w niej kasandryczny rodzaj smutku, pomieszany ze sporą dawką determinacji. Jednak pod tym wszystkim pulsują wyczuwalne subtelności, o których jednak wiemy niewiele. To, jaka była, rekonstruujemy ze wspomnień i przeżyć osób, które pracowały z nią, albo były u niej w analizie, czy superwizji. Co ciekawe, ona sama nie doświadczyła głębokiej analizy własnej i zdaje się, że musiała samodzielnie borykać się z różnymi napięciami psychicznymi.
Jaka była?
Co lubiła?
O czym pisała wiersze?
Gdy tak sobie dumam nad różnymi wątkami z jej życia i rozważam wielorakie możliwości, dlaczego potoczyło się ono tak, a nie inaczej, przychodzi mi na myśl to, co napisał William Szekspir: Wariat, zakochany i poeta, wszyscy trzej z wyobraźni są utkani. Toni na pewno była zakochana w Jungu i miała duszę poetki. Można też odnaleźć w niej pewien rys szaleństwa, misternej fantazji, a może nawet dozę mroczności. Zastanawiam się, co ją pociągało w Nefertiti, za którą była przebrana na balu kostiumowym organizowanym przez Klub Psychologiczny. To ciekawa postać, ponieważ jak wynika z tekstów i ikonografii, królowa ta była niemalże równa królowi. Jako jedyna królowa w historii Egiptu jest przedstawiana na zachowanych płaskorzeźbach w pozach zarezerwowanych dla faraonów. Wiemy o tym, że uczestniczyła ona we wszystkich uroczystościach religijnych i państwowych. Jej obecność była ważna ze względów teologicznych, gdyż bóg Aton, król i królowa tworzyli triadę, gdzie bóg nie miał wyraźnie określonej płci, Echnaton stanowił jego męski, a Nefertiti żeński aspekt. Wątki kobiecości, męskości oraz ich przejawy zarówno na poziomie indywidualnym, jak i kolektywnym zdają się być istotne w działalności badawczej Toni Wolff. Jej najbardziej znana praca to esej na temat czterech form kobiecej psychiki: Amazonki, Matki, Hetery i Prorokini. Oryginalna koncepcja Wolff ledwie wypełniła kilkanaście stron i została napisana w akademickim stylu profesjonalnych publikacji, bez ilustracji klinicznych, czy komentarza. Tekst ten jest niezwykle bogaty w różnorodne detale i informacje, podane szybko, w bardzo skondensowany sposób.
Gdy zaczęłam pracować z jej modelem, próbując doświadczyć i rozpoznać poszczególne formy w moim indywidualnym przeżyciu poczułam, że warto te różne odcienie kobiecości pokazać szerszemu gronu. Podczas warsztatów dla kobiet, rozmawiając, rysując i odkrywając kryjące się w nas potencjały, okazało się, że ogromną przyjemność sprawia mi niejako rozrzedzanie tekstu Toni. Zatrzymywałam się w różnych miejscach, poszerzając rozumienie poszczególnych części, czasem napomkniętych tylko znaczeń czy pojęć. I tak zakiełkował we mnie pomysł, aby opowiedzieć o Toni oraz o jej koncepcji. Początkowo była to dość beztroska, luźna myśl. Impuls, aby pokazać Toni i jej koncepcję wydawał mi się ważny, ale jednocześnie nieco karkołomny. Jednak z czasem domagał się on urzeczywistnienia z coraz większą siłą. Ostatecznie do działania… popchnął mnie (nomen omen!) mój partner, któremu opowiadałam o moich pomysłach. Piotr pewnego dnia po prostu zdjął ze ściany plakaty z cytatami z Bułhakowa i Różewicza, rozwiesił green screen, rozstawił statyw z mikrofonem i zamienił nasz malutki salon w studio nagrań. Nie było już odwrotu! Usiadłam i zaczęłam snuć swoją opowieść o Toni oraz jej koncepcji, a następnie uczyliśmy się montażu i zabawy różnymi efektami. Skutkiem tego naszego przedsięwzięcia jest seria filmików, do której obejrzenia zapraszam.
Literatura:
Bodel J., Saul M. O. (2012), Household and Family Religion in Antiquity.
Dillon M. (2002), Girls and woman in classical Greek religion. London & New York: Routledge.
Fontenrose J.(1959), Python: A Study of Delphic Myth and its Origins.
Graf F. (2009), Serious Singing: The Orphic Hymns as Religious Texts, [w:] Kernos 22, s. 169-182.
Hezjod, Teogonia – polskie wydanie z 1904 roku w przekładzie Kazimierze Kaszewskiego, druk Wacława Mślankiewicza.
Petridou G. (2016), Divine Epiphany in Greek Literature and Culture.
Wolff T., Structural Forms of the Feminine Psyche [https://ufdc.ufl.edu/AA00001582/00001]
Dr Marta Kotarba – pracuje jako psychoterapeutka oraz nauczycielka akademicka. Praktykuje w modalności analitycznej, ale jest również zafascynowana psychoterapią tańcem i ruchem. Kontakt z ciałem oraz aktywność ruchową postrzega jako ekspresję całej osobowości. Interesują ją punkty styku psychicznego ciała z cielesną psychiką, a także psychologiczna perspektywa zmagania się z chorobą somatyczną. Poza gabinetem zadaje młodzieży trudne pytania i zachęca do poznawania siebie, prowadząc zajęcia filozoficzne.
Małgorzata Kalinowska opowiada o początkach psychologii analitycznej, znaczących postaciach kobiecych i tym, jaki wpływ na nie i ich prace miało tło społeczne i kulturowe ich czasów....
2 KomentarzyEmma Jung i jej wkład w teorię wewnętrznej męskości w kobiecie i kobiecości w mężczyźnie. Animus i anima to pojęcia wywodzące się z psychologii analitycznej......
Terapeutka i jungistka Marta Kotarba opowiada o życiu i pracach Toni Wolff, jednej z ważniejszych analityczek jungowskich....
Kolejny odcinek opowieści o Toni Wolff – tym razem Marta Kotarba wprowadza w jej teorię strukturalnych form psychiki kobiecej....
W kolejnej opowieści o teorii strukturalnych form kobiecej psychiki Marta Kotarba mówi o aspekcie matki w kontekście mitu o Demeter....
Marta Kotarba opowiada o kolejnej formie strukturalnej kobiecej psychiki – Kalipso....
Kolejna opowieść o strukturalnych formach kobiecej psychiki – tym razem Marta Kotarba mówi o wymiarze Amazonki....
W ostatnim już odcinek wykładów o strukturalnych formach kobiecej psyche Marta Kotarba opowiada o Prorokini/Hekate....
Emma Jung, historia jej życia i małżeństwa z Carlem Gustavem Jungiem....
Historia życia Toni Wolff, współpracownicy i partnerki Carla Gustava Junga, twórczyni koncepcji strukturalnych form psychiki kobiecej....